برای رسیدن به رنگ موی دلخواه تان باید در انتخاب شماره رنگ،حتما شرایط ورنگ پایه کنونی موی خود را در نظر بگیرید.

مطمئناً با انتخاب شماره رنگ مناسب وپیروی از نکات فوق می توانید به رنگ دلخواه خوددست یابید.

توجه داشته باشیدکه موی طبیعی (مویی است که اصلاًرنگ نشده باشد)قابل ذکراست که موی طبیعی با رنگ و اکسیدان مناسب تا سه درجه روشن ترمی شود وبرای روشنی بیشتر حتماًباید از مواد روشن کننده مو استفاده کنید)

مثال: پایه 3 رنگ موی طبیعی (قهوه ای تیره)توسط رنگ واکسیدان مناسب نهایتاً به پایه 6می رسد..3درجه روشن         می شود.

موی رنگ شده: مویی است که قبلاً رنگ شده باشد .قابل ذکر است که این مو باانتخاب رنگ و اکسیدان مناسب تا یک تا دو درجه روشن می شودوبرای روشنی بیشتر حتماًباید از مواد روشن کننده مو استفاده کنید.

مثال: پایه 3  (قهوه ای تیره رنگ شده)توسط رنگ واکسیدان مناسب نهایتاً به پایه 4یا5می رسد..1 تا 2 درجه روشن تر         می شود.

توصیه می شود حداقل 24 ساعت قبل از رنگ کردن مو،از هیچ نوع مواد شوینده ای(شامپو) استفاده نشودوبرای کلیه ترکیبات از ظروف ووسایل غیر فلزی استفاده گردد..

رنگ آمیزی:ابتدا مقدار مناسب از رنگ انتخابی را که بصورت مدرج مشخص شده را داخل کاسه رنگ ریخته وسپس مقدار مورد نیاز از اکسیدان مناسب با توجه به جدول شماره(1) را به آن اضافه نمایـید.(جهت اندازه گیری دقیق تر می توانید از ترازواستفاده کنید)سپس ترکیب رنگ واکسیدان را به خوبی مخلوط کنیدتا ترکیبی یکدست ویکنواخت حاصل شود.توجه داشته باشید که ترکیب رنگ موی L2 با اکسیدان به علت غلظت بالای رنگ حتماً1به 1.5 باشد.به این صورت که 100 میل رنگ موی L2با 150 میل اکسیدان ترکیب شودو50 میل رنگ با 75 میل اکسیدان مناسب ترکیب شود.(در رنگهای پایه 8 به بالاترکیب رنگ موبا اکسیدان 1به 2 می باشدبه این صورت که 100 میل رنگ مو با 200 میل اکسیدان باید ترکیب شود)

قابل ذکراست از زمان ترکیب رنگ واکسیدان واکنش رنگ پذیری آغاز می گرددکه لازم است به محض ترکیب،مواد مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه رنگ کردن مو:در صورت نداشتن سفیدی مو،ابتدا ساقه مو را از پشت سر تا 2 سانتی متر مانده به ریشه را رنگ میزنیم وپس از اتمام ساقه مو،ریشه مو را رنگ می کنیم.

درصورت داشتن سفیدی مو:رنگ مو را بااکسیدان3%ویا6%ترکیب کرده واز جلوی سر ریشه مو را آغشته کنیدوپس از اتمام رنگ آمیزی ریشه ،ساقه مو رابه تناسب انتخاب رنگ یعنی 1 یا 2 درجه روشن کردن ساقه مو با اکسیدان مناسب مخاوط کرده وساقه مورا نیز رنگ کنید.

نحوه ترکیب رنگ واکسیدان جهت پایه های روشن و سفید:

در صورت داشتن 25% سفیدی مو، 1/4 رنگ طبیعی و 3/4 رنگ ممیز داری که از همان پایه انتخاب شده +اکسیدان مناسب برای پوشاندن موی سفید وخاکستری استفاده گردد. بهتراست از رنگ موهای روشن تر از پایه 6 استفاده نشود.

در صورت داشتن50% سفیدی مو ،1/2 رنگ طبیعی و 1/2 رنگ ممیز داری که از همان پایه انتخاب شده +اکسیدان مناسب (طبق جدول شماره 1)برای پوشاندن موی سفید وخاکستری استفاده گردد. بهتراست از رنگ موهای روشن تر از پایه 6 استفاده نشود.مثال:1/2 رنگ 6طبیعی +1/2 رنگ فانتزی(ممیز دار)انتخابی 6.20 جهت رنگ شرابی،

در صورت داشتن 75% سفیدی 3/4 رنگ طبیعی و 1/4 رنگ ممیز داری که از همان پایه انتخاب شده +اکسیدان مناسب (طبق جدول شماره 1)برای پوشاندن موی سفید وخاکستری استفاده گردد. بهتراست از رنگ موهای روشن تر از پایه 6 استفاده نشود.

نحوه ترکیب رنگ با واریاسیون:

واریاسیون (رنگ های قوی هستند که به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرندوضمن اضافه کردن تناژرنگ ویا خنثی کردن تناژرنگ در ترکیب با رنگ مو،مورد استفاده قرار میگیرد.)

ابتدا مقدار مناسب از واریاسیون را داخل کاسه رنگ ریخته سپس رنگ موی مورد نظر را اضافه کرده وخوب هم میزنیم تا مخلوطی یکنواخت حاصل شود،سپس اکسیدان با درصد(حجم)ومقدارمناسب را به آن اضافه کنیدومجدداًمخلوط کنید تا محصولی یکنواخت به دست آید.

روش شستشو:

هنگامی که زمان لازم برای رنگ کردن مو به پایان رسید (طبق جدول شماره 2) موها را با آب ولرم ماساژداده وبه طور کامل فقط آبکشی نمایید.هرگز پس از رنگ کردن مو برای شستشوی موی سر از مواد شوینده ،مانند شامپو استفاده نکنید وفقط در صورت نیاز از نرم کننده مناسب موهای رنگ شده استفاده نمایید.توصیه می شود عمل شامپو کردن مو را حداقل 48 ساعت بعداز رنگ کردن مو انجام دهید.این عمل باعث درخشندگی،ثبات ودوام بیشتر رنگ بر روی مو می شود

توجه کلیه موارد ذکرشده جهت موهایی باضخامت طبیعی ونرمال می باشد

حتماً قبل از رنگ کردن مو تست حساسیت را به این روش انجام دهید:مقداری کمی از رنگ واکسیدان انتخابی را باهم ترکیب کرده و روی پوست داخل بازو ویا پشت گوش بمالید،پس از گذشت 5 دقیقه در صورت عدم سوزش،قرمزی وخارش،استفاده از مواد بلامانع می باشد.برای رنگ کردن مژه وابرو استفاده نگردددر صورت تماس رنگ مو با چشم ،فوراًچشم هارا با آب فراوان شستشو دهید.


جدول شماره یک(1)..نحوه انتخاب اکسیدان مناسب


12% یا 40 ولوم

9% یا 30 ولوم

6% یا 20 ولوم

3% یا 10 ولوم

ولوم

برای 4 درجه روشن کردن پایه مو برای 2تا 3درجه روشن کردن پایه مو برای 1تا 2درجه روشن کردن پایه مو برای تیره تر کردن پایه مو تغییر تن رنگ مو

عملکرد اکسیدان

جـدول شماره (2) ..

50 – 45

45 – 40

40 – 30

35 – 25

دقیقـه

برای 4 درجه روشن کردن پایه مو

برای رنگ کردن وپوشش موهای سفید وخاکستری

برای 3درجه روشن کردن پایه مو

برای رنگ کردن وپوشش موهای سفید وخاکستری

برای 1تا 2درجه روشن کردن پایه مو

برای رنگ کردن وپوشش موهای سفید وخاکستری

برای تیره تر کردن پایه مو تغییر تن رنگ مو

تن به تن (تغییر تناژ)

 زمـان عملکرد

مـثلـث رنگ اصـلی وفرعی :

رنگ اصلی : سه رنگ قرمز ، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند یعنی ما نمی توانیم آنها را ایجاد کنیم ولی بقیه ی رنگها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می شود.

از ترکیب سه رنگ اصلی زرد ،  قرمز ،  آبی به نسبت مساوی رنگ سیاه بوجود می آید و اگر تمام رنگهای اصلی و ترکیبی در یک رنگ وجود داشته باشد آن رنگ سفید به نظر می آید.

رنگ خاکستری ترکیبی از رنگ سیاه و سفید است . رنگ خاکستری وقتی بسیار روشن باشد به رنگ سفید و وقتی بسیار تیره باشد به رنگ سیاه نزدیک می شود. رنگهای طبیعی دارای مقداری رنگ خاکستری می باشند.

رنگی که رنگ اصلی را خنثی کند رنگ فرعی نامیده می شود . از ترکیب دو رنگ اصلی کنار هم رنگی میانشان ایجاد می شود. که این رنگ فرعی رنگ اصلی مقابل خود را خنثی می کند .

بنا براین اگر رنگی تن نارنجی داشت برای خنثی کردن تن نارنجی از رنگی استفاده می کنیم که در آن تن آبی وجود داشته باشد مثل مشکی یا خاکستری.

بنابراین اهمیت دانستن مثلث رنگ برای آرایشگرها بسیار مهم است زیرا می تواند رنگ دلخواه مشتری را ایجاد نماید یا رنگ ایجاد شده ی فعلی را اصلاح کرد و به مقصود مورد نظر مشتری نزدیک کرد.

رنگهایی که تن  قرمز ، نارنجی ، مسی ، طلایی دارند رنگهای گرم و رنگهایی که تن بنفش ، آبی ، سبز ، داشته باشند رنگهای سرد محسوب می شوند.

رنگهای گرم  با رنگهای سرد و بالعکس هرگز ترکیب نمی شوند . ما نمی توانیم آنها را با هم بکار ببریم . از ترکیب آنها رنگی زشت و نازیبا ایجاد می شود .